Historische Films aflevering 9

dinsdag 19 juni 2012

Verhalen ontwikkelen


 

Het ontwikkelen van een verhaal.


Wat maakt een verhaal aantrekkelijk?

Een verhaal vertellen, of dit nu in een boek, film of mondeling gebeurt, heeft weinig nut als de mensen die naar het verhaal luisteren/kijken/lezen (vanaf hier: kijkers) niet betrokken zijn en het verhaal niet de moeite waard vinden. Je moet er dus voor zorgen dat de mensen graag je verhaal willen horen, maar hoe doe je dat nu? Wel, er zijn een aantal factoren die een verhaal aantrekkelijk maken:

  Spanning
Als de kijker op het puntje van zijn stoel zit tijdens de film zal hij zeker de afloop willen weten. Dit kan natuurlijk niet non-stop het geval zijn, maar het is wel aan te raden een aantal spannende momenten in te bouwen. Denk hierbij aan een achtervolging, beroving of iemand die verdwaalt. De spanning kan mede opgebouwd worden door middel van muziek en cameravoering. Kijk voor meer informatie daarover in de bijbehorende documenten.

Betrokkenheid
Als de kijker zich betrokken voelt bij het verhaal zal hij eerder willen blijven kijken dan als het een ‘ver van mijn bed’ show is. Houd dus de doelgroep in gedachten, dus voor wie je het verhaal maakt, en breng elementen in de film waarmee de doelgroep zich kan identificeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verliefde hoofdpersoon of een jongen die nog niet mag autorijden omdat hij te jong is (maar het wel doet).

Manier van vertellen
Ook de manier van vertellen is van belang bij het vertellen van een verhaal. De meeste verhalen verlopen chronologisch, dat wil zeggen van begin naar eind. Maar het kan ook heel spannend zijn om hiermee te spelen en eerst de afloop van een verhaal te laten zien en dan langzaam voor de kijker onthullen hoe dit gekomen is. Maar denk ook aan bijvoorbeeld de stijl van vertellen, langzaam of snel, veel of weinig informatie geven, muziek, sfeer en dergelijke.

Interesse
Als de kijker geïnteresseerd is, zal hij natuurlijk blijven kijken. Dit bereik je door dingen te vertellen, of elementen in je verhaal te stoppen die aansluiten bij wat de kijker wil weten/zien. Maak je een filmpje voor jongeren, zorg dan dat er elementen inzitten die jongeren interessant vinden, zoals brommers, drank, verliefdheid enzovoort. Maak je iets voor bejaarden, stop er dan iets in over bijvoorbeeld kleinkinderen, de AOW of een mooie tuin.

Nieuwsgierigheid
Zorg dat de kijker altijd wil weten hoe het verhaal afloopt en niet halverwege wegloopt. De kijker moet nieuwsgierig blijven naar wat er gaat gebeuren. Dit bereik je door de informatie die je wil geven in een filmpje te ‘doseren’. Dit betekent dat je niet alle informatie die je kwijt wil in de eerste minuut van je filmpje stopt, maar het goed verspreidt over de hele film. Ook kun je een aantal elementen introduceren die de kijker nieuwsgierig maken, zoals een jongen die mank loopt, of een meisje dat is weggelopen. De kijker zal dan willen weten hoe dit zo gekomen is.

Alle genoemde elementen hierboven staan in relatie met elkaar. Dat betekent dat ze allemaal samenwerken aan het geheel. Als je bijvoorbeeld de spanning goed opbouwt zal de kijker ook betrokken blijven, en als je het verhaal goed vertelt, blijft de kijker geïnteresseerd.


Verhaaldoelen

Er zijn een aantal verschillende soorten verhalen. De verschillende soorten verhalen willen allemaal een eigen doel bereiken. Deze doelen zijn ruwweg:

Informeren
Hierbij wil de filmmaker de kijker vooral informatie geven over een bepaald onderwerp, denk aan een documentaire of een reclamefilmpje.

Amuseren
De filmmaker heeft als enig doel de kijker een leuke tijd te bezorgen, denk aan een comedy of serie.

Tot actie aanzetten
De filmmaker wil de kijker overhalen iets te doen, denk aan een filmpje voor een donatie aan een goed doel, of om te komen helpen bij een demonstratie.

Aan het denken zetten
De filmmaker wil de kijker eens laten nadenken over een bepaald onderwerp, of het goed of slecht is bijvoorbeeld. Dit kan bijvoorbeeld een filmpje zijn tegen zinloos geweld of over verstandig drankgebruik.

De meeste van de filmpjes die we gaan maken zullen in de laatste drie categorieën vallen. Denk dus goed na over de boodschap die je uit wilt dragen.


Het bedenken van een verhaal

Een goed verhaal bedenken begint met een aantal stappen die je moet nemen om de basis van het verhaal te leggen:

·         Bedenk één of meerdere hoofdpersonen.
·         Bedenk wanneer het verhaal zich afspeelt.
·         Bedenk wat de hoofdpersonen gaan doen/meemaken.
·         Bedenk waar het verhaal zich afspeelt.
·         Vraag je af voor welke doelgroep je het verhaal gaat schrijven en
houd hier rekening mee tijdens het schrijven van teksten en dergelijke.

Aan de hand van deze vijf stappen kun je beginnen met het schrijven van je verhaal. Het is hierbij vooral van belang dat je rekening houdt met de doelgroep waarvoor je schrijft. Leef je in in deze doelgroep en doe zonodig onderzoek naar de belevingswereld van deze mensen.